Vedtægter for Skive Svømmeklub Poseidon
§ 1 Klubbens navn er "Skive Svømmeklub Poseidon"
Hjemsted for klubben er Skive, som ligger i Skive kommune.
Klubben er stiftet
27 august 1953
Foreningen er tilsluttet Dansk Svømmeunion under Danmarks
ldræts-Forbund (DlF) og er underlagt disses love og bestemmelser. Foreningen er
ligeledes tilsluttet Skive ldrætssamvirke.
Bestyrelsen kan derudover bestemme om klubben også skal være
medlem af andre organisationer som for eksempel DGl.
§ 2 Formål
Foreningens formål er at dyrke svømmeidræt på det plan den
enkelte ønsker, og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben
at udbrede kendskabet til svømning. Det er endvidere foreningens formål at
skabe et miljø for børn og voksne, der gennem leg
Fælles aktiviteter, undervisning, konkurrencer og prøver kan
fremme interessen og kendskabet til svømning, samt øge medlemmernes lyst til at
engagere sig og tage et medansvar i foreningen.
§ 3 Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver. Medlemmerne er
forpligtet til at overholde foreningens vedtægt og leve op til foreningens formålsbestemmelse.
Endeligt afslag på medlemskab af foreningen skal efter anmodning fra den, der
ønsker medlemskab, forlægges generalforsamlingen.
§ 4 Indmeldelse
Indmeldelse og betaling skal ske via klubbens
foreningssystem på klubbens hjemmeside. Medlemmer under 18 år skal indmeldes i
foreningssystemet af forældre eller værge. Alle medlemmer skal indmeldes og
betaling skal ske ved opstart af ny sæson i klubben. Kan man ikke tilmelde via
klubbens hjemmeside kan man rette henvendelse til klubbens kasserer og få hjælp
til indmeldelse i klubben.
§ 5 Udmeldelse
Udmeldelse kan ske ved at rette skrifttig henvendelse til
klubbens kasserer. Hvis man ikke har indmeldt sig til den nye sæson jævnfør § 4
senest ved sæsonstart ophører medlemskabet automatisk og man er hermed udmeldt
af klubben.
§ 5 Kontingent
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen.
§ 7 Udelukkelse og
eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent
(eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller
såfremt vedkommende ikke opfylder sine
medlemsforpligtelser. I sager om udelukkelse har medlemmet
krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om
eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme
majoritet som ved ændring af foreningens vedtægt.
§ 8 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle
anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen
af marts måned.
indkaldelse med angivelse af dagsorden og indkomne forslag
skal finde sted med fire ugers varsel ved opslag på klubbens hjemmeside,
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling
skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger før generalforsamlingens
afholdelse. Er der indkommet forslag, annonceres disse på klubbens hjemmeside
sammen med dagsorden og det reviderede regnskab sådan, at dette er medlemmerne
i hænde senest en uge før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens
medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle bestyrelsesmedlemmer samt aktive
medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt
fremmøde. Forældre eller værger til medlemmer under 14 år har stemmeret på
vegne af deres børn med en stemme pr. barn, der er medlem af klubben. Man skal
have været aktivt medlem i klubben i en måned for at være stemmeberettiget på
generalforsamlingen.
En rettidig indvarslet generalforsamling er
beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 9 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst
omfatte følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af årsrapport (inkl. revideret regnskab) for
det forløbne år til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det
kommende år til godkendelse
5) Behandling af indkomne forslag
6) Valg af formand (i lige år)
7) Valg af kasserer (i ulige år)
8) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
9) Valg af to suppleanter til bestyrelsen
10) Valg af revisor og revisorsuppleant
11) Eventuelt
§ 10 Generalforsamlingens ledelse
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent,
der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver
vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opl6sning kvalificeret flertal,
jf. §§ 16 og 17.afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem
stemmeberettigede forlanger det. Ved personvalg dog på forlangende. Der
udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet
godkendes og underskrives af dirigenten.
§ 11 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes
af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 1/5 af foreningens stemmeberettigede
medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en
an8ivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter
begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets
ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære
generalforsamling.
Underskriverne af indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling
forpligter sig til at møde til den ekstraordinære generalforsamling. Såfremt
mindst 80% af underskriverne ikke er til stede, aflyses den ekstraordinære
generalforsamling.
§ 12 Bestyrelsen
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer
foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til
varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 2/3 dele af dens medlemmer,
herunder formanden eller næstformanden, er til stede.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol. De
vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold
til vedtægten.
Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, en
kasserer, en sekretær og tre yderligere medlemmer og vælges for to år ad gangen
på den ordinære generalforsamling. Formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer er på
valg i lige år, medens kassereren og 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige
år.
Formand og kasserer skal vælges på generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, sekretær og menige medlemmer
på førstkommende bestyrelsesmøde efter den årlige generalforsamling.
Genvalg kan finde sted.
Der vælges hvert år 2 stedfortrædere, (suppleanter), til
bestyrelsen. De indgår i henhold til det opnåede stemmetal som 1. og 2.
stedfortræder. Stedfortrædere vælges for et år ad gangen.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 14
år samt forældre til medlemmer under 18 år og som har stemmeret, jf. § 8.
§ 13 Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Bestyrelsen skal inden udgangen af januar, afgive årsrapport
for det foregående år til revisoren- Årsrapporten forelægges den ordinære
generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens
påtegning og underskrift. Årsrapport udsendes til foreningens medlemmer sammen
med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 14 Revision
Kassereren har pligt til at føre et specifikt regnskab over
indtægter og udgifter samt til at give bestyrelsen oplysninger om klubbens
økonomiske stilling. Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december og
afsluttes hvert år med status over klubbens aktiver og passiver. Status og
regnskab skal indleveres til revision senest med udgangen af januar måned og i
revideret stand forelægges på generalforsamlingen.
Bestyrelsen har ret til, uden for sin egen kreds, at antage
en lønnet forretningsfører.
§ 15 Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner
over 5000 kr. kræves underskrift af formand og kasserer i forening.
Ligeledes skal lånoptagelse på over 100.000 kr. godkendes af
generalforsamlingen.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig
hæftelse for de forpligtelser, som påhviler foreningen.
§ 16 Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling,
når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 17 opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette
øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er
beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens stemme berettigede
medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre
fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på
en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes
til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med
ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der
er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om,
hvilke almennyttige/almenvelgørende formå1, foreningens formue, herunder
eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå.
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den
27.08.1953
Med rettelser vedtaget 30.10.1968 (ekstra
Ordinær.)
Med rettelser vedtaget 30.04.1969
Med rettelser vedtaget 31.10.1973
Med rettelser vedtaget 26.01.1978
Med rettelser vedtaget 06.02.1979
Med rettelser vedtaget 28.01.1980
Med rettelser vedtaget 29.01.1990
Med rettelser vedtaget 29.01.1991
Med rettelser vedtaget 30.01.1993
Med rettelser vedtaget 26.01.1998
Med rettelser vedtaget 31.01.2000
Med rettelser vedtaget 04.04.2001
Med rettelser vedtaget 19.02.2002
Med rettelser vedtaget 25.02.2003
Med rettelser vedtaget 24.02.2020 (ekstra Ordinær.)